Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Løpeteknikk

Mål:

  • Utøveren skal regelmessig trene økter for bedret kroppsholdning, bevegelighet og løpeteknikk
Det er nå viktig å innarbeide god løpeteknikk. I juniorklassen kan klubbene legge inn egne løpetekniske/spenst/styrketreningsøkter, samt økter for å bedre kroppsholdning. Tradisjonelt løper o-løpere mye i terrenget og mister i denne perioden nødvendig styrke i leggmuskulatur som er vesentlig for å kunne løpe raskt på fast underlag. Med et konkurranseprogram som i større grad vil utfordre utøveren i løping på fastere underlag nødvendiggjøres fokus på dette i treningsarbeidet.

Orientering krever meget god evne til omstilling mellom ulike underlag. Utøveren bør nå forstå hva som ligger til grunn for utvikling av en god løpeteknikk, og selv være bevisst dette i treninga mot ulike konkurranser. Terrengtype i sesongens viktigste løp bør være med på å bestemme øktene med løpeteknikk.

Gode øvelser for bedret løpeteknikk:

  • Utfordrende balanseløyper i terrenget
  • Balansebrett/pute
  • Koordinasjonstrening
  • Vristhopp på flatmark og i bakke
  • Styrke/balanseøvinger
  • Kroppsholdningsøvelser/styrketrening


    Filer

    Ingen relaterte filer.