Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Løpeteknikk

Mål:

  • Utøveren skal lære om hva som ligger til grunn for god løpeteknikk på ulike underlag
  • Utøveren skal lære øvelser/aktiviteter som påvirker løpeteknikken
  • Utøveren skal bli dristig og uredd ved løping i terrenget slik at god kartlesing kan opprettholdes i høy fart
Utøveren bør løpe mye i varierende terreng for å videreutvikle balansen, koordinasjon og nødvendig dristighet i ulike terrengpartier. Klubben bør lage terrengløyper som utfordrer utøverne i ulike terreng, vegetasjon og løpbarhet.

Det er viktig å tidlig innarbeide forståelse blant utøverne for god løpeteknikk. I overgangen mellom ungdoms- og juniorklassen kan klubbene legge inn egne løpetekniske/styrketreningsøkter, samt økter for å bedre kroppsholdning. Tradisjonelt løper o-løpere mye i terrenget og mister i denne perioden nødvendig styrke i leggmuskulatur som er vesentlig for å kunne løpe raskt på fast underlag.

Gode øvelser for bedret løpeteknikk:

  • Utfordrende balanseløyper i terrenget
  • Balansebrett/pute
  • Koordinasjonstrening
  • Vristhopp på flatmark og i bakke
  • Styrke/balanseøvinger
  • Kroppsholdningsøvelser/styrketrening


    Filer

    Ingen relaterte filer.