Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Idrettspsykologiske forhold

Her finner du en oppsummering av viktige idrettspsykologiske forhold knyttet til ulike aldersgrupper innen BMX.

Motivasjon

13-14 år

  • Bevisst hva som driver en.
  • Hva vil det i å være motivert ?
  • Hvordan viser motivasjon utad ?

15-16 år

  • Bevisst hva som driver en
  • Hvor god vil du bli ?
  • Hvo mye kan du tenke deg å trene ?
  • Hvor mye vil du ofre for å bli god ?
  • Hvor lyst har du ?

Junior

  • Bevisst hva som kreves for å nå opp.
  • Resultater er resultat av prestasjonsutvikling.
  • Prestasjonsutvikling tar tid.

Elite

  • Hvorfor er jeg villig til å ta ut det som kreves ?
  • Bevisst hva som motiverer en.
  • Indre driv - lysten til å lykkes
  • Prestasjonsmotivert ?

Konsentrasjon

13-14 år

  • Hva er det å konsentrere seg ?
  • Hva betyr dette for konkurranse og trening
  • Hva betyr fokus ?

15-16 år

  • Bevisst egen konsentrasjonsferdighet
  • Begynne å tenke ritualer.
  • Hvordan påvirker kons. Prestasjonen ?

Junior

  • Bevisst egen konsentrasjonsferdighet
  • Klare ritualer
  • Ulike konsentrasjons stiler - skifte
  • Holde fokus på relevante oppgaver i trening og konkurranse

Elite

  • Bevisst egen konsentrasjonsferdighet
  • Klare ritualer
  • Ulike konsentrasjons stiler - skifte
  • Holde fokus på relevante oppgaver i trening og konkurranse.
  • Evaluere sine evner jevnlig. Arbeide aktivt med ferdighetene

Selvtillit

13-14 år

  • Ydmykhet i forhold til det å prestere.
  • Hva er selvtillit, ekte og uekte
  • Klar over egne styrker og svakheter

15-16 år

  • Ydmykhet i forhold til det å prestere.
  • Hva er selvtillit, ekte og uekte
  • Klar over egne styrker og svakheter.

Junior

  • Ydmykhet i forhold til det å prestere.
  • Hva er selvtillit, ekte og uekte
  • Klar over egne styrker og svakheter.
  • Bygging av selvtillit gjennom prestasjoner.
  • Ha troen på egne ferdigheter , og troen på at vi kan lykkes

Elite

  • Ydmykhet i forhold til det å prestere.
  • Hva er selvtillit, ekte og uekte
  • Klar over egne styrker og svakheter.
  • Bygging av selvtillit gjennom prestasjoner.
  • Ha troen på egne ferdigheter , og troen på at vi kan lykkes.
  • Utvikle sine gode sider.
  • "Gjøre det beste bedre"

Spenningsnivå

13-14 år

  • Hva er dette ?
  • Hvordan fungerer det ?

14-15 år

  • Bevisst sitt eget spennings nivå ,og hva som påvirker det.
  • Kunne treffe tiltak for å prøve å styre det.

Junior

  • Bevisst sitt eget spenningsnivå.
  • Kontrollere det til beste for prestasjonen
  • Rutiner for å bearbeide spenningsnivå.
  • Sammenheng mellom ulike psykiske forhold.

Elite

  • Bevisst sitt eget spenningsnivå.
  • Kontrollere det til beste for prestasjonen
  • Rutiner for å bearbeide spenningsnivå.
  • Sammenheng mellom ulike psykiske forhold.

Målsettingsadferd

13-14 år

  • Hva vi du oppnå ?
  • Er det realistisk ?

15-16 år

  • Gjennomtenkt
  • Realisme + drøm
  • Konsekvenser

Junior

  • Gjennomtenkt
  • Realisme + drøm
  • Konsekvenser
  • Evaluerbart og gjenstand for evaluering
  • Langsiktige mål
  • Kortsiktige mål

Elite

  • Gjennomtenkt
  • Realisme + drøm
  • Konsekvenser
  • Evaluerbart og gjenstand for evaluering
  • Langsiktige mål
  • Kortsiktige mål
  • Treningsmål
  • Utviklingsmål

Sosiale ferdigheter

13-14 år

  • Omgås andre med respekt og ydmykhet
  • Evne til å lytte og lære
  • Teoretisk interesse

14-15 år

  • Omgås andre
  • Bidra il fellesskapet
  • Ydmyk i forhold til prestasjoner.
  • Teoretisk interesse

Junior

  • Omgås andre
  • Større ansvar for egen utvikling
  • Bidra til fellesskapet
  • Ydmyk i forhold til prestasjoner.
  • Teoretisk interesse

Elite

  • Omgås andre
  • Større ansvar for egen utvikling
  • Bidra til fellesskapet
  • Ydmyk i forhold til prestasjoner
  • Flink til å sile informasjon
  • Plukke opp viktige ting


    Filer

    Ingen relaterte filer.